شوفتوا الغباوة بعينها

شوفتوا الغباوة بعينها

Sunday, October 08, 2006

نووي...يا نووي.....وانا نفسي العب بالنووي

كلنا سمعنا وشوفنا وقرينا ان الملك وحاشيته اخيرا صحيوا وقالوا هننتج طاقة نووية
طب ليه؟.....طب ازاي؟.....طب اشمعني دلوقتي؟.....طب هنجيب ال3مليار دولارمنين؟-التكلفة-وازاي؟
كل الاسئلة جت في بالي انا وكتير مننا وبعدين هو احنا نقدر نعمله لوحدنا.
اكيد كلنا فرحنا اول ماسمعنا الخبر وانا اول واحد وقولت 100 100
اهه الواحد هيشتغل ويبقي لينا قيمة-علي اعتبار اني فيزيائي-بس اقعدت افكر في اجابة الاسئلة دي
وملقيتش غير اجابات محددة ومعتقدش ان في غيرها
  1. بعد ما الغولة غلبت مع ايران ومش لاقيالها حل لازم يبقي في توازن قوي في الشرق الاوسط زي ما اسيا فيها الهند وباكستان مثلا ومفيش في المنطقة بلد تقدر تبقي ند لايران غير مصر..... وده من وجهة نظر الغولة
  2. ان اشقاءنا العرب وخصوصا الخليج مرعوبين من المارد الايراني اللي بدا يكبر وبصورة مخيفة بالنسبة ليهم ونفوذه اللي عماله تزيد في العراق ولبنان والشعبية الجارفة اللي في الشعوب العربية تجاهه فلازم يبقي فيه ند قوي قصاد المارد ده
  3. طيب ليه هما ما يعملوش الموضوع ده عندهم؟؟؟ لانهم يخافو علي نفسهم من اي تسريب او تلوث ينتج عن المحطة ومعندهمش الخبرة اللازمة لحاجة زي دي وهما اللي يمولوه ومش خسرانين حاجة اهي مصر ام الدنيا وبلد الحضارة والريادة والكلام اللي بيضحكوا علينا بيه واحنا فرحانين بيه مووووووووت
  4. في زيارتها الاخيرة لمصر تنت "انا كوندا" قالت ان الغولة مستعدة لتمويل المحطة ومساعدتنا في انتاج الطاقة النووية السلمية............................والله من يومهم وهما بيحبو الخير للناس كلها...ربنا يكرمهم وبكده يبقوا مشيو اول خطوة في طريق الشرق الاوسط الجديد
  5. الملك: اهي حاجة تعرف عبيدنا اننا بنشتغل لمصلحة المملكة وقلبنا عليهم وتشغلهم عن التعديلات الدستورية اللي هنفبركها في الدورة اللي جاية
  6. جيمي النووي(ولي عهد المملكة) قال: احنا من زمان بنفكر في بديل عن مصادر الطاقة الاخري عشان اسعارها غالية وهتاخد وقتها وتخلص.....اه يا بن ال..........................انبوبة
  7. لو هما همهم ع البلد واسعار البترول والغاز والحاجات دي ماكانوش اصلا غلوا البنزين.....ده احنا اصلا دولة منتجة للبترول اومال المغرب اللي معندهاش ولا نقطة تعمل اية(عارفين عملت اية اعلنوا من كام يوم كدة انهم رخصوا سعر البترول نظرا لانخفاض سعرة العالمي) لا تعليق اه ياولاد ال.....................أنبوبة

والله انا اول ماشوفت جيمي النووي وهوه بيعلن عن انتاجنا للطاقة النووية في مؤتمر الحزب الوثني اللا ديمقراطي فرحت جدا جدا جدا والناس كلها فرحت بيه بس للاسف تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن

و اول اما عرفت اللي وراه قرفت جدا جدا جدا وقولت هو الواحد متوقع اية غير كده

ياريت كلنا نفوق م الغيبوبة اللي حطونا فيها ونعرف اللي بيجري في البلد من ورانا

2 comments:

أميرة من غير قصر ولا بستان.. ولا الشاطر حسن كمان said...

تفتكر ان الصحوه دى هتيجى قريب
انا واحده من الناس اتمنى انى اشوفها فيا و ف كل الناس اللى حواليا
و مش معنى ان اهلينا سكتوا على النظام ده ان احنا كمان هنتخرس و نتكتم و نقول سلمنا خلاص
لا و الف لا
انا لازم اروح اعمل البطاقه
هههههههههههههههههههههه

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم said...

برافوواميرة بس ياريت ما يبقاش كلام
وهادعيلك انك تشوفي الصحوة دي فيكي