شوفتوا الغباوة بعينها

شوفتوا الغباوة بعينها

Saturday, March 31, 2007

تستاهلوا كل اللي يجرالكوا

أنا مش عارف اقول ايه
بقي معقول اللي بيحصل في بلدنا ده, بقي معقول 7 مليون هما اللي يقرروا مصير اكتر من 70 مليون بني ادم
وفين باقي ال 35 مليون - المقيدون بالجداول الانتخابيه - راحوا فين وكانوا فين يوم الاستفتاء (نسيت انهم مش فاضيين وبيجروا ورا اكل عيشهم) هو احنا يا جماعه بيتجدد لنا دستور كل يوم ولما ما نروحش نشارك في حاجه هتغير لنا حياتنا اللي جايه اومال هنشارك في ايه؟؟. حد يجاوبني
واحد بيقولي تبقي مجنون لو مصدق ان ال 9 مليون اللي اعلنوا عنهم دول راحوا فعلا يابني ده اللي راحوا هما ال 2 مليون اللي رفضوا
وال 7 مليون دول هما اللي زوروهم عشان يمرروا التعديلات
والله لو ده فعلا حصل دي تبقي كارثه, لما 2 مليون بس هما اللي يروحوا والباقيين نايمين في العسل يبقي الشعب ده يستاهل كل اللي يجراله
ويستاهل يمشي في الشارع وعساكر الامن المركزي تضربه بالجزم مش بالعصيان. ويبقي حد يشتكي بقي من الاسعار
والمواصلات وكرامه المواطن والحريه والديمقراطيه والفول والطعميه
ولا واحد تاني يقولي انا ما روحتش عشان كنت بقاطع عشان ما نديش الشرعيه للاسفتاء, اقوله اتنيل عليك وعلي اللي جابك اديك قاطعت حد عبرك ولا حد قال ان الاستفتاء ماكنش شرعي, بالعكس ده انت بمقاطعتك دي اديتهم الفرصه انهم يلعبوا زي ما هم عايزين ويغيروا في النتايج بمزاجهم
لكن لو كان كل ال 35 مليون بني ادم راحوا وشاركوا في الاستفتاء كان يستحيل انهم يغيروا في حاجه
ومحدش يتحفني ويقولي يعني هما مش هيقدروا يغيروا في النتيجه ويقولوا ان اللي وافقوا اكتر من اللي رفضوا
لأن ده مش ممكن يحصل لو الناس كلها كانت اتنيلت وراحت رفضت التعديلات
وبعدين انهي اسهل لما يبقي قدامي 35 بطاقه كلهم فاضيين واكتب فيهم اللي انا عايزه , وللا لما يبقي كلهم مرفوضين ده حتي اللي بيزور هيخاف يعمل حاجه
نفرض مثلا ان في عربجي بيضرب كل الحمير اللي عنده (70 مليون حمار) ومش بياكلهم ولا بيهتم بيهم ومبهدلهم اخر بهدله (بيعاملهم اكنهم مصريين) قامت الحميرعشان تاخد حقها اعترضت وثارت في وشه
طبعا العربجي هيحرم يضربهم بعد كده وهيعمل كل اللي هما يقولوا عليه
ياريتنا نبقي زي الحمير وننهق ولو لمره واحده قبل ما نموت
اتحرك يا أبو الهول ........... كفايه كده

6 comments:

أميرة من غير قصر ولا بستان.. ولا الشاطر حسن كمان said...

والله و الله مرحتش عشان رجلى اتلوحت
كفايه احساس بالذنب بقى
:):):)
و بعدين انت قلت انها خطه من الاعداء
ههههههههههههههههه

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم said...

انت ليكي عذرك بس في غيرك ما كانوش يعرفوا هو ايه اللي بيحصل

وبعدين بذمتك لو ما كانتش رجلك اتلوحت قبلها كنت هتروحي؟؟؟؟؟؟؟

وسلميلي ع الاعداء
هههههههههههههههه

Dr.khaled said...

سلام عليكم
ازيك يا استاذ حازم
انت ايه يا سيدي مبتكتبشي ليه بقالك مدة طويلة؟؟
انا من يجي شهر وشايف الموضوع ده زي ما هوه
ما اتغيرش

بصراحة يا اخي
انا لما قلت في مدونتي ان السيساسة لعبة قذرة..
كنت باقصد بيها السياسة اللي موجودة اليومين دول
والا ففيه سياسة محمودة
وشيخ الاسلام ابن تيمية -رحمه الله-
ليه كتاب جميل جدا اسمه (السياسة الشرعية)

المهم...
حضرتك قلت للاخت اميرة
بذمتك
معلش بقه اصلي ازهري...
وهقف لك ع الواحدة
:)
بذمتك دي..حلف بقسم مقدر..والتقدير (أحلفك بذمتك..أو أقسمت عليك بذمتك)
احم احم..استنه لما اعدل العمة
والحلف بغير الله لا يجوز...
وكفارة ذلك ان يقول المسلم (لا اله الا الله) كما ورد في الحديث الصحيح
اي خدمة..
محدش بيصقف ليه ؟؟ :(
سلام عليكم
اه صحيح
سيبك من الحكومة وخد دي قاعدة عندك ..آية قرآنية
(وإن تصبروا وتتقوا لا يضركم كيدهم شيئا)

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم said...

انا صقفتلك والله يا د.خالد ولا تزعل
ومعلش انا والله ماكنتش عارف ان كلمه بذمتك وراها كل ده
اعذرني (اصل معايا ملحق عربي)واوعدك ان شاء الله اني ماقلهاش تاني ابدا ابدا
علي فكره الموضوع ده مابقالوش شهر ولا حاجه انا كاتبه يوم 31\3
ابقي بص ع التاريخ كويس

Dr.khaled said...

معلشي يا جميل
العتب على النظر

Dr.khaled said...

كده عدى نص شهر اهه وانت مكتبتش سوداء في بيضاء
انا كده عداني العيب

يارب تكون بخير
وترجع مغفور الذنب